Column: Cryptocurrency en crisis

03-11-2019

Als er twee dingen nauw verbonden zijn, dan zijn het wel crypto en crisis. In het euforische economische klimaat waar we ons nu bevinden, lijkt dat wellicht niet zo, maar niets is minder waar. Bitcoin is ​letterlijk​ ontstaan bij het ontstaan van de crisis van 2008.

Ondertussen is bitcoin ontzettend groot geworden. Bitcoin biedt de kans aan mensen om hun geld veilig te stellen van regulatie, een val van een munt of massale corruptie. Bij de cryptocast van BNR hebben ze het daar wel eens over gehad. Eén van hen beweerde dat het inderdaad een ​safe haven is. Maar daar was natuurlijk niet iedereen het mee eens.

Wat we in december 2017 en vervolgens in januari 2018 zagen, was een grote schoonmaak van veel nietswetende beleggers. Enorm veel investeerders trokken hun aandeel uit de markt met grote verliezen. Dat voelt inderdaad niet als een ​safe haven​.

Maar wat nou als de Dollar valt… nee, serieus. Die kans bestaat. VPRO Tegenlicht heeft hier een documentaire over gemaakt. Ik moet bekennen dat ik daar met vochtige ogen naar gekeken hebben. Ik werd er bang van. Hét symbool van economische groei, welvaart en kapitalisme is volatieler dan we denken.

Ik wil u natuurlijk niet bang maken. Dat is voor het economisch klimaat nooit goed. Bovendien houd ik ook helemaal niet van angst. Maar dat de Dollar valt is ​mogelijk​. Hoe spannend dat ook klinkt. Ik denk persoonlijk dus ook dat we onszelf moeten onderwijzen op gebied van safe havens. Stel dat de euro bijvoorbeeld dreigt te vallen. Rond 10 uur ‘s ochtends staan alle lichten op rood. Wat doet u?

Ik steek mijn geld in crypto en goederen. Je moet handelen! Crypto biedt daartoe de mogelijkheid. Laat het eens op u inwerken welke kracht Bitcoin en andere munten dan hebben.

Overweeg eens u hierin te verdiepen. Niet voor mij, maar voor uzelf.

Laurens van den Berg
3 november 2019
EFL-adres van Laurens: LbySot5ML3hNXwaLTdZA9BoeByvfBVfHgb